MSF dan TOC Lancar Usaha Kerjasama untuk Meningkatkan Industri Motorsport Tempatan


TOC Automotive College telah menandatangani perjanjian perkongsian dengan siri acara perlumbaan Malaysia Speed Festival (MSF) dalam usaha untuk menyediakan prospek kerja kolej yang lebih luas dan membina pengetahuan mereka mengenai industri motorsports.

Perkongsian ini akan meliputi MSF menjalankan kursus pengajian ‘MSF Motorsports Apprentice’ yang baru dengan TOC untuk memupuk kumpulan terpilih pelajar ke dalam perniagaan lumba motor, dan mempersiapkan mereka sebagai pekerja sukan dan pemimpin industri motorsports masa depan. Graduan kursus ini akan dilengkapi dengan pengalaman teknikal yang akan membuka peluang untuk bekerja dalam pelbagai siri perlumbaan, antara lain.

TOC akan menjadi rakan pendidikan MSF perlumbaan siri dan menggunakan MSF sebagai platform pendidikan dunia yang sebenar untuk meningkatkan keupayaan para pelajar. Topik yang akan dibincangkan termasuk: keselamatan acara perlumbaan & pengawasan, kawalan perlumbaan & disiplin pemandu, pemasaan & pemilihan, penyediaan badan dan casis, pengubahsuaian enjin dan penyediaan, aerodinamik asas, penggantungan dan pengujian & strategi.

Pemain utama tempatan dalam industri pemotoran juga akan dijemput untuk memberi ceramah sepanjang kursus, termasuk berikut yang telah disahkan: Fawster Suspension, Suspensi K-TECH, Hankook Motorsports Malaysia, dan PROTON-R3 Motorsports.

“MSF ingin secara aktif menyumbang kepada pembangunan para pekerja pengetahuan sukan motorsport yang akan membangun industri motorport yang berkesinambungan yang dapat menyumbang secara positif kepada ekonomi negara,” kata Adian Yein, Pengarah MSF.

“TOC telah membangunkan juruteknik untuk pasukan lumba sepanjang 10 tahun yang lalu. Sekarang, kita akan dapat membangunkan pemimpin-pemimpin masa depan industri sukan motorsport dan membantunya berkembang, “jelas Adelaine Foo, Ketua Pegawai Eksekutif TOC.

Sijil Perantis MSF Motorsports pada mulanya ditawarkan sebagai pilihan kepada pelajar TOC semasa, dan akan bermula bulan depan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *