RaceCars 1600, Cabaran Baru Menanti

rc1600

Tahun lepas mereka diwajibkan menggunakan tayar jalanan kemudian beralih arah pada tayar semi-slick (no need to mention brand). Pusingan demi pusingan berlalu, ada yang pada mulanya garang namun mula kecundang di setiap pusingan. Ada yang boleh dikatakan mencabar kejuaraan namun pusingan akhir gagal. Namun itulah yang menarik bagi kategori ini pada tahun lepas. Disaat-saat akhir ada yang berjaya memperbaiki kedudukan mata.

Kali ini mereka kembali dengan menggunakan tayar jalanan berprestasi dari keluaran Hankook RS3. Antara tayar yang berprestasi tinggi terbaik di dunia buat masa sekarang dan ini sudah pasti akan mengubah corak perlumbaan bagi kategori ini. Siapa yang mampu menjulang kemenangan buat kali pertama ini?

Kalau diikutkan trend kemenangan kami menjangkakan pusingan pertama akan panas. Andai kata Cy Ong/Geraldine Read menyertai pusingan pertama sudah pasti mereka akan berentap hebat dengan gandingan  juara musim 2016 Chan Beng Leong/Chang Hai Kiat dari BMS Racing Lab. Benar kalau diikutkan dari rekod 2016, gandingan Dream Chaser akan mudah menumpaskan gandingan juara ini. Dengan catatan masa yang pantas, dengan jarak masa yang ditinggalkan agak besar, tugas berat menanti gandingan juara musim 2016. Tapi kami yakin sudah pasti gandingan ini akan memperbaiki kelemahan mereka yang agak ketara.

cyong

Cy Ong : “Sasaran kami untuk pusingan pertama sudah pasti mendapatkan tempat pertama agar momentum untuk pusingan seterusnya akan berkekalan. Kita tak nafikan kategori ini sebenarnya ramai pencabar yang hebat. Jadi untuk memastikan kami terus berada dalam saingan ada beberapa perkara dinaiktarafkan seperti enjin dan paling penting ujian demi ujian dengan menggunakan tayar Hankook Rs3.”

Namun jangan juga kita lupa ancaman-ancaman hebat seperti Helmee Jaafar/Zaidi Baharin dari DNT/Chicago Bears, Soffiz Hardy dari Ftuned Racing Team (dulu Wazi Motorsports), Ahmad Faizry dari Loco Racing Team dan beberapanya lagi. Mereka ini antara yang berjaya mencatatkan masa dalam lingkungan 2m4+s.

Siapa yang bakal menyerlah? Siapa yang bakal memberikan amaran pertama bagi kategori ini? Siap-sedia Malaysia.

Simpan tarikh ini 26-2-2016 di Litar Antarabangsa Sepang!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *